Commissie-Boerenverstand dient motie in
Afgelopen maandag 29/4 schreef ik een verbijsterd stuk*) over de hardleersheid van de politiek als het gaat om onderwijsvernieuwingen die, zonder aantoonbaar draagvlak, door de Kamer worden geramd en die vervolgens, na veel schade te hebben aangericht en miljoenen te hebben gekost, schoorvoetend in de koelkast verdwijnen. Dit gebeurt willens en wetens, al jarenlang.
Geld voor Onderwijs is er meer dan genoeg, maar het gaat vaak naar onzin, terwijl we het zo hard nodig hebben om evidente problemen op te lossen. Er komen kinderen van school die niet kunnen lezen, schrijven of rekenen, de ongelijkheid neemt toe, het aantal thuiszitters stijgt, het passend onderwijs knelt, we toetsen kinderen tot ze een burn-out hebben, de druk is gigantisch, presteren, presteren, presteren en waar voor ook al weer? Voor de survival of the fittest. Pas je niet dan knel je. Hier, een formulier. Je bent dyslect, dyscalcuul, ADHD, ADD, autist, disharmonisch, overgevoelig, psychotisch, verknipt, onaangepast. O, en we hebben geen idee hoe dat nou toch komt. En dan heb ik het nog niet over het leenstelsel waardoor je later minder kans hebt op een hypotheek, maar dat is een detail. Leuker kunnen we het niet maken.
Wij docenten kunnen vaak niet meer met gepaste trots terugkijken op een geslaagde dag waar we toch weer, in alle rust en veiligheid een paar mooie wonderen hebben gerealiseerd. Integendeel:- we zijn vaak aan het eind van ons latijn met een knagend gevoel van tekortschieten. We hebben het als willoze lammeren zo ver laten komen, terwijl wij het mooiste en belangrijkste werk van der wereld doen.
In het stuk benoemde ik de commissie-Boerenverstand en die kreeg, los van één bloedserieuze sollicitatie, steun van beide uitersten van de Kamer, en verrassend veel reacties van mensen die zich er graag aan wilden verbinden.
De Commissie heeft in luttele dagen goed werk verricht en als Kroon op ons werk komen we dan ook nu met de hierna volgende, bloedserieuze, motie:
De Kamer, gehoord de beraadslaging,
constaterende dat de disfunctionele elementen van
– de Tweede Fase,
– het Studiehuis,
– de Rekentoets,
– de Onderwijscoöperatie en
– het Lerarenregister
pas werden verwijderd toen het gebrek aan draagvlak in het werkveld onoverkomelijk bleek,
verzoekt het Kabinet zijn Boerenverstand te gebruiken en
– 21st Century Skills,
– Passend Onderwijs,
– Curriculum.nu,
– het Nieuwe Leenstelsel
onverwijld van tafel te halen omdat deze hele generaties kinderen en hun leraren onherstelbaar treffen, terwijl het zonneklaar is dat er geen draagvlak voor is, en in plaats daarvan topprioriteit te geven aan het oplossen van het lerarentekort,
en gaat over tot de orde van de dag.
Ingediend door de commissie-Boerenverstand,
*) Een Aisopische fabel over onderwijsvernieuwingen, of hoe boerenverstand ons moet redden, door Charlotte Goulmy, Blogs Beroepseer, 29 april 2019: https://beroepseer.nl
Foto bovenaan is gemaakt door David Mark
Reacties (53)
Geef een reactie Reactie annuleren
Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.
Prima motie.
Helemaal eens!
Kan niet snel genoeg ingaan.
Uiteraard steun ik deze motie. Geen prietpraat, maar daden die waardevol zijn.
Natuurlijk onderteken ik deze motie!
Als lid van de commissie steun ik uiteraard deze motie.
In 40 jaar onderwijs heb ik het allemaal voorbij zien komen. Ik steun deze motie.
Ik steun de motie, maar dat wist je al 🙂
Ik steun deze motie met heel mijn (docenten) hart
Helemaal mee eens met deze motie! Fijn dat boerenverstand! Eindelijk weer eens een geluid van onderwijsmensen die snappen wat wel werkt.
Ik heb zojuist het zeer prettige bericht ontvangen dat de heer Kees van Amstel deze motie steunt!!! Kees van Amstel spreekt regelmatig op radio1 over onderwijs.