Commissie-Boerenverstand dient motie in
Afgelopen maandag 29/4 schreef ik een verbijsterd stuk*) over de hardleersheid van de politiek als het gaat om onderwijsvernieuwingen die, zonder aantoonbaar draagvlak, door de Kamer worden geramd en die vervolgens, na veel schade te hebben aangericht en miljoenen te hebben gekost, schoorvoetend in de koelkast verdwijnen. Dit gebeurt willens en wetens, al jarenlang.
Geld voor Onderwijs is er meer dan genoeg, maar het gaat vaak naar onzin, terwijl we het zo hard nodig hebben om evidente problemen op te lossen. Er komen kinderen van school die niet kunnen lezen, schrijven of rekenen, de ongelijkheid neemt toe, het aantal thuiszitters stijgt, het passend onderwijs knelt, we toetsen kinderen tot ze een burn-out hebben, de druk is gigantisch, presteren, presteren, presteren en waar voor ook al weer? Voor de survival of the fittest. Pas je niet dan knel je. Hier, een formulier. Je bent dyslect, dyscalcuul, ADHD, ADD, autist, disharmonisch, overgevoelig, psychotisch, verknipt, onaangepast. O, en we hebben geen idee hoe dat nou toch komt. En dan heb ik het nog niet over het leenstelsel waardoor je later minder kans hebt op een hypotheek, maar dat is een detail. Leuker kunnen we het niet maken.
Wij docenten kunnen vaak niet meer met gepaste trots terugkijken op een geslaagde dag waar we toch weer, in alle rust en veiligheid een paar mooie wonderen hebben gerealiseerd. Integendeel:- we zijn vaak aan het eind van ons latijn met een knagend gevoel van tekortschieten. We hebben het als willoze lammeren zo ver laten komen, terwijl wij het mooiste en belangrijkste werk van der wereld doen.
In het stuk benoemde ik de commissie-Boerenverstand en die kreeg, los van één bloedserieuze sollicitatie, steun van beide uitersten van de Kamer, en verrassend veel reacties van mensen die zich er graag aan wilden verbinden.
De Commissie heeft in luttele dagen goed werk verricht en als Kroon op ons werk komen we dan ook nu met de hierna volgende, bloedserieuze, motie:
De Kamer, gehoord de beraadslaging,
constaterende dat de disfunctionele elementen van
– de Tweede Fase,
– het Studiehuis,
– de Rekentoets,
– de Onderwijscoöperatie en
– het Lerarenregister
pas werden verwijderd toen het gebrek aan draagvlak in het werkveld onoverkomelijk bleek,
verzoekt het Kabinet zijn Boerenverstand te gebruiken en
– 21st Century Skills,
– Passend Onderwijs,
– Curriculum.nu,
– het Nieuwe Leenstelsel
onverwijld van tafel te halen omdat deze hele generaties kinderen en hun leraren onherstelbaar treffen, terwijl het zonneklaar is dat er geen draagvlak voor is, en in plaats daarvan topprioriteit te geven aan het oplossen van het lerarentekort,
en gaat over tot de orde van de dag.
Ingediend door de commissie-Boerenverstand,
*) Een Aisopische fabel over onderwijsvernieuwingen, of hoe boerenverstand ons moet redden, door Charlotte Goulmy, Blogs Beroepseer, 29 april 2019: https://beroepseer.nl
Foto bovenaan is gemaakt door David Mark
Reacties (53)
Geef een reactie Reactie annuleren
Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.
Ook ik ondersteun de motie van harte! Het wordt hoog tijd dat wij onderwijsmensen ons boerenverstand gebruiken. Van onze ‘bestuurders’ hoeven we echt niets te verwachten, zij zitten er alleen voor eigen eer en glorie. Ook ik adviseer het boek ‘Op de schouders van reuzen’ aan.
Boerenverstand! Daar hebben we veel meer van nodig!
Veertig jaar in het onderwijs gewerkt. Naast veel andere zaken deed en doet de wet op passend onderwijs me het meest pijn.
Ik ondersteun deze motie van harte!
Ik sta achter deze motie en wat mij betreft mag de lumpsum ook aan het lijstje toegevoegd worden.
Ook ik ben voor boerenverstand en sta op voor met name alle leerlingen die de dupe zijn van passend onderwijs en in het bijzonder de toename van het aantal thuiszitters. Elke thuiszitter is er één teveel.
Prima initiatief. Ik ondersteun dit. Gebruik je boerenverstand, niet je ego als je het onderwijs een hart toedraagt. Op mijn vooruitstrevende PA in de jaren 80 kregen we wiskobas. Vraag aan de docent toen was, wat doen we nu met de tafeltjes? Gewoon instuderen was zijn antwoord….het is de basis voor het rekenonderwijs. Boerenverstand dus…. De meeste rekenproblemen die ik nu aantref zijn terug te voeren op het ontbreken van de automatismen die we vroeger erin stampten…met alle respect voor dit woord.
Voor!
Heel erg voor!!
Ik ondersteun deze motie!!! Heel graag zelfs.
Boerenverstand is altijd prettig, en zeker in het onderwijs… mijn steun hebben jullie.