Commissie-Boerenverstand dient motie in
Afgelopen maandag 29/4 schreef ik een verbijsterd stuk*) over de hardleersheid van de politiek als het gaat om onderwijsvernieuwingen die, zonder aantoonbaar draagvlak, door de Kamer worden geramd en die vervolgens, na veel schade te hebben aangericht en miljoenen te hebben gekost, schoorvoetend in de koelkast verdwijnen. Dit gebeurt willens en wetens, al jarenlang.
Geld voor Onderwijs is er meer dan genoeg, maar het gaat vaak naar onzin, terwijl we het zo hard nodig hebben om evidente problemen op te lossen. Er komen kinderen van school die niet kunnen lezen, schrijven of rekenen, de ongelijkheid neemt toe, het aantal thuiszitters stijgt, het passend onderwijs knelt, we toetsen kinderen tot ze een burn-out hebben, de druk is gigantisch, presteren, presteren, presteren en waar voor ook al weer? Voor de survival of the fittest. Pas je niet dan knel je. Hier, een formulier. Je bent dyslect, dyscalcuul, ADHD, ADD, autist, disharmonisch, overgevoelig, psychotisch, verknipt, onaangepast. O, en we hebben geen idee hoe dat nou toch komt. En dan heb ik het nog niet over het leenstelsel waardoor je later minder kans hebt op een hypotheek, maar dat is een detail. Leuker kunnen we het niet maken.
Wij docenten kunnen vaak niet meer met gepaste trots terugkijken op een geslaagde dag waar we toch weer, in alle rust en veiligheid een paar mooie wonderen hebben gerealiseerd. Integendeel:- we zijn vaak aan het eind van ons latijn met een knagend gevoel van tekortschieten. We hebben het als willoze lammeren zo ver laten komen, terwijl wij het mooiste en belangrijkste werk van der wereld doen.
In het stuk benoemde ik de commissie-Boerenverstand en die kreeg, los van één bloedserieuze sollicitatie, steun van beide uitersten van de Kamer, en verrassend veel reacties van mensen die zich er graag aan wilden verbinden.
De Commissie heeft in luttele dagen goed werk verricht en als Kroon op ons werk komen we dan ook nu met de hierna volgende, bloedserieuze, motie:
De Kamer, gehoord de beraadslaging,
constaterende dat de disfunctionele elementen van
– de Tweede Fase,
– het Studiehuis,
– de Rekentoets,
– de Onderwijscoöperatie en
– het Lerarenregister
pas werden verwijderd toen het gebrek aan draagvlak in het werkveld onoverkomelijk bleek,
verzoekt het Kabinet zijn Boerenverstand te gebruiken en
– 21st Century Skills,
– Passend Onderwijs,
– Curriculum.nu,
– het Nieuwe Leenstelsel
onverwijld van tafel te halen omdat deze hele generaties kinderen en hun leraren onherstelbaar treffen, terwijl het zonneklaar is dat er geen draagvlak voor is, en in plaats daarvan topprioriteit te geven aan het oplossen van het lerarentekort,
en gaat over tot de orde van de dag.
Ingediend door de commissie-Boerenverstand,
*) Een Aisopische fabel over onderwijsvernieuwingen, of hoe boerenverstand ons moet redden, door Charlotte Goulmy, Blogs Beroepseer, 29 april 2019: https://beroepseer.nl
Foto bovenaan is gemaakt door David Mark
Reacties (53)
Geef een reactie Reactie annuleren
Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.
Ik ondersteun deze motie van harte!
Ik ondersteun deze motie met ongelofelijk veel enthousiasme. Wat mij betreft “aangenomen”! Hoe eerder, hoe beter. Laat alle leidinggevenden het boek ” op de schouders van reuzen” lezen.
Van harte ondersteun ik deze motie.
Ik steun deze motie. Waarom steeds het wiel uitvinden in onderwijs. Onderwijs is geen plek voor hypes. De basis van het onderwijs in Nederland is goed te noemen. Reflecteren en evalueren is wat er moet gebeuren, recursief. Wat werkt, wat werk niet. Onderwijs moet voor het optimaal ontwikkelen van kinderen gaan, niet te koste van kinderen. Er vallen al te veel kinderen uit. Beschadigd.
Ik steun deze motie volledig en vind, evenals Arno Driessens, dat de lumpsum ook van tafel mag worden gehaald.
Deze motie is mij uit het hart gegrepen! Laat mij die dan ook van harte steunen. Wel ben ik maar zo vrij te hopen dat de inzichten van de commissie ook (volwassen en laaggeletterde) NT2-cursisten ten goede zullen komen. Als ik iets kan betekenen zou ik het graag horen of lezen.
Ook ik steun de motie van harte.
Mijn steun heb je!
Ik steun de motie van harte!
Voor deze motie.