Skip to main content

Wat doet de teleurgestelde Nederlander?

De column Facebook en ING overleven van Ben van der Burg in het programma De ochtendspits van BNR Nieuwsradio begint met: “Ik ben teleurgesteld in de teleurgestelde Nederlanders.
De Nederlander kan genieten van de serie ‘The Handmade’s tale’ op Videoland, van een wandeling met zijn geliefde op de Westeindse Heide bij Nunspeet of van het kopen van een citroenijsje met wonderdip bij de ijssalon op de hoek. Wat doet de teleurgestelde Nederlander? Hij roept, schreeuwt of spreekt schande over iedere mogelijke misstand en vervolgens verbindt hij geen consequentie aan zijn teleurstelling.

De eerste misstand: de affaire Cambridge Analytica bij Facebook. De afgelopen weken kon de verontwaardiging niet groter zijn. Facebook bouwt een digitaal profiel van ons allen op en manipuleert je vervolgens door te bepalen waarop je stemt, wat je koopt, van wie je houdt, wat je verlangt en wat je wilt. De werkelijkheid ligt genuanceerder, maar voor de verontwaardiging moet je de misstand extreem framen. We waren zo boos dat vijftienduizend mensen interesse toonden in de ‘Bye Bye Facebook’-actie van Arjen Lubach. De actie van Lubach werd een flop. Verbinden we daar consequenties aan? Nee. We blijven (vooralsnog) massaal liken, scrollen en vrienden maken op het sociale netwerk van Mark Z.

Deze week bracht Telecompaper een onderzoekje naar buiten. In Januari had 73 procent van de Nederlanders Facebook op zijn telefoon. In april was dat 70%. Volgens Telecompaper kon niet gesproken worden van een significante daling. Ook het gebruik van Facebook liet geen daling zien. “Het gemiddelde gebruik van de Facebook-app lag in april net als in januari onveranderd op 25 dagen per maand”.

De tweede misstand betreft de schandalige voorgestelde loonsverhoging aan ING-topman Ralph Hamers.

Luister naar de hele column van Ben van der Burg waarin hij besluit met: ”De teleurgestelde Nederlander moet natuurlijk zelf weten dat hij alleen schreeuwt en geen actie onderneemt. Alleen ondermijnt dat gedrag zijn geloofwaardigheid”.

Klik hier voor podcast Facebook en ING overleven, door Ben van der Burg, De ochtendspits, BNR Nieuwsradio, 11 mei 2018: www.bnr.nl