Skip to main content

Postbestellers binnenstad Dordrecht beginnen in koude, kale garagebox

Voor een aantal  postbestellers van Post NL – voorheen  PTT – is er een nieuw depot in de binnenstad van Dordrecht gekomen, dat de status heeft van een dubbele garage. Het oogt  koud. Uit het depot kan de eigen postwijk uit rekken worden gehaald door de bezorgers of bezorgsters. Het onderkomen doet in niks meer denken aan het in 1976 gesloopte oude Postkantoor aan het Bagijnhof of het inmiddels ook oude Postkantoor aan de Johan de Wittstraat/Kon. WIlhelminastraat.

Landelijk is zelfstandige Post NL ook met een reorganisatie bezig om als onderneming te kunnen overleven, ook wanneer er steeds minder post zal worden aangeboden. Ook zijn er meer spelers op de postmarkt en is het monopolie op bezorging van vroeger geëindigd als resultaat van de vrije marktwerking. Daarom wordt een kostenbewuste koers gevaren en zijn de postbodes, die een veertigurige  werkweek hadden, vervangen door mensen die graag enkele uren per dag de post bezorgen. Volgens de reclame op TV is dat een leuke baan, waarin je mensen ontmoet, aldus de informatie op internet.
Het postbedrijf, dat op 25 mei 2011 een eigen status kreeg toen TNT als pakjesexpert wereldwijd verder ging, is ook in decemberstemming. Op de eigen website wordt een ieder meegedeeld dat Post NL met de bezorging van kaarten voor het echte kerstgevoel zorgt. Mensen worden tijdelijk ingevlogen om de kerstpost tijdig in de brievenbussen te krijgen.

De kennismaking met depot Varkenmarkt 68 leverde een iets andere sfeer op.
De postbestellers komen op een anonieme plek hun werk halen, waarbij aan de buitenkant niks erop wijst dat het een postdepot is. Het is een dubbele garagebox. De postbesteller die de oranje tassen inruimt, zegt dat er geen licht, geen water, geen verwarming en geen wc voor de mensen is. Het klinkt als een mededeling en niet als kritiek.

De omstandigheid doet denken aan de positie van veertig jaar geleden toen dagblad De Dordtenaar in Wielwijk kon worden opgehaald vanuit een garagebox achter het winkelcentrum. De straat was de wachtruimte. De Telegraaf werd vaak rond half vijf of vijf uur in de ochtend in de Johan de Oudestraat bij het woonhuis van  Havelaar uitgeladen. De bezorgers moesten in weer en wind, zeker bij vertraging in het drukproces, buiten wachten.

Inmiddels is de bezorging van de ochtendkranten gecombineerd in één tas en heeft dit werk ook de status van een baan voor enkele uren. Het uitgiftepunt Sterrenburg, achter de Nederlands-Gereformeerde kerk, oogt als een plezierig vertrekpunt, waar de bezorgers of bezorgsters menselijk worden behandeld door de als vriendelijk bekend staande boxhouder. Wie wil kan eerst met koffie of thee beginnen. En: er is ook een wc.

Zo is het niet in depot Varkenmarkt 68. Post NL lijkt op deze plek terug te zijn in de tijd van de krantenbezorger rond 1970. De dienstmededeling hangt in de box aan de muur en kan alleen worden gelezen met de schuifdeur open, want het is anders te donker. Aan de wand wordt aandacht gevraagd voor de arbeidsomstandigheden (ARBO) tijdens winterse weersomstandigheden buiten. Het gaat in deze dienstmededeling niet over het binnenklimaat van box Varkenmarkt 68.

Post NL zegt de medewerkers graag tips te geven om het werk onderweg gezond, veilig en prettig te kunnen doen. Er zit een oproep bij om zelfs in winterse omstandigheden op straat indien nodig proactief te zijn en problemen te melden.
Volgens de postbesteller is de box inmiddels een half jaartje het depot, dus komt de eerste winter er nu aan. De schuifdeur gaat weer dicht, want voor de bezorgwijk staat in de binnenstad enkele uren. Niks verraadt meer het nieuwe depot van de postbestellers binnenstad van Post NL.

Zie artikel: Postbestellers binnenstad Dordrecht beginnen in koude, kale garagebox Varkenmarkt 68, door Hans Berrevoets, 18 december 2012, op website Dordrecht.Net: www.dordrecht.net