Skip to main content

Hugo Mulder

Hugo Mulder (1989) is docent wiskunde, onderzoeker en actief betrokken bij de ontwikkeling van het wiskundeonderwijs. Hij behaalde in 2022 een Master in Stochastic and Financial Mathematics aan de Universiteit van Amsterdam en daarmee ook zijn eerstegraads onderwijsbevoegdheid wiskunde. Tijdens zijn studie begon hij zijn onderwijsloopbaan in het vmbo, waar hij vijf jaar wiskunde gaf aan leerlingen in de basis-, kader- en theoretische leerwegen. Inmiddels werkt hij als docent op het Zaanlands Lyceum, zijn oude middelbare school, een havo-vwo-school waar hij ooit zelf als leerling de basis legde voor zijn passie voor onderwijs.

Hugo Mulder is ervan overtuigd dat goed onderwijs begint bij een sterke beroepsgroep. “Iedere collega, van conciërge tot directeur, neemt zijn werk serieus. Deze professionals weten wat er speelt en het is belangrijk dat zij worden gehoord wanneer het om onderwijsveranderingen gaat,” zegt hij. Deze overtuiging drijft hem in zijn werk voor het onderwijs, zowel in de klas als daarbuiten. Zijn visie is geworteld in de praktijk en hij gelooft in een onderwijsomgeving waarin innovatie voortkomt uit de samenwerking tussen docenten, onderzoekers en beleidsmakers. Zijn ambitie is om een onderwijsveld te creëren waarin de professionaliteit van docenten centraal staat en waar kinderen de beste kansen krijgen met inspirerende en deskundige docenten voor de klas.

Naast zijn werk in de klas is Hugo actief betrokken bij het onderwijsveld. Hij maakte deel uit van het actualisatieteam kerndoelen rekenen-wiskunde bij SLO. Daarnaast is hij lid van de vaststellingscommissie wiskunde A/C van het College voor Toetsen en Examens (CvTE) en actief binnen de Algemene Onderwijsbond (AOb), waar hij lid is van het bestuur van de sectorraad voortgezet onderwijs (VO). Sinds 2024 combineert hij deze werkzaamheden met onderzoek binnen het lectoraat Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals aan de Hogeschool Utrecht (HU). Hier verdiept hij zich in de wetenschappelijke onderbouwing van wiskundeonderwijs en het versterken van analytische vaardigheden bij professionals. Deze rollen weerspiegelen zijn wens om het onderwijsveld te versterken, de verbinding tussen praktijk, onderzoek en beleid te verbeteren en op te komen voor de stem van onderwijsprofessionals.

Hugo Mulder komt uit een onderwijsgezin en is onderdeel van een familie waarin iedereen in het onderwijs zit. Vanaf jongs af aan heeft hij ervaren hoe gepassioneerd onderwijspersoneel is. Iedere zondag kwam de familie samen bij zijn oma, waar onder het genot van koffie en koekjes hartstochtelijk werd gediscussieerd over het onderwijs. Deze momenten vormden de basis voor zijn eigen betrokkenheid bij het onderwijs en om te kiezen voor een loopbaan in het onderwijs, waarbij zingeving en het plezier van voor de klas staan zwaarder wogen dan een carrière op de beurs.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.