Voetbal als leerrijke omgeving
Eelco Koot is docent aan de Hogeschool Utrecht bij de opleiding Sociaal Juridische dienstverlening. Hij heeft ook een voetbalachtergrond waarover hij graag vertelt. Bijvoorbeeld dat bij zijn geboorte de voetbaltas van zijn vader onder het bed stond.
Sinds hij het onderwijs is ingegaan, is hij altijd blijven zoeken naar de verbinding tussen de praktijk en een leerrijke omgeving voor studenten. Die verbinding vond hij in de voetbalwereld.
Tot zijn 33ste heeft Koot gevoetbald bij V.V. De Meern. Toen zijn zoon op zijn beurt begon met voetballen ging Koot op een andere manier naar de voetbalwereld kijken. Hij besefte dat wat er zich in de maatschappij afspeelt, op het voetbalveld is terug te vinden.
Met dit inzicht zag hij kans iets nieuws neer te zetten in het onderwijs. Bij het lectoraat Participatie en maatschappelijke ontwikkeling aan de hogeschool begon hij met lector Stijn Verhagen de projecten Verbinden door voetbal en Trainerskracht. Daarin staan centraal burgerschapscompetenties in de ruimste zin van het woord, alsmede het bevorderen van participatie en contacten tussen groepen.
Doel van het in 2014 gestarte Trainerskracht is kwetsbare jongeren tussen 15 en 27 jaar opleiden tot voetbaltrainer van kinderen en erop toezien dat deze jongeren zich op andere leefgebieden – op school, op het werk en in de vrije tijd – goed kunnen ontwikkelen. De jongeren worden begeleid door een combinatiefunctionaris van V.V. De Meern en stagiaires van de hogeschool.
Onze maatschappij is momentel hard aan het zoeken naar wat participatie inhoudt. Sport kan een belangrijke rol spelen in het vinden van antwoorden. “Alles wat in de politiek gaande is richting transitie en de participatiesamenleving – mensen in hun kracht zetten – zie je terug in de voetbalwereld”, aldus Koot.
Aan de hand van voorbeelden – van o.a. twee achttienjarige jongens uit Eritrea die net zijn begonnen aan een MBO-opleiding – schetst Koot op welke manieren sport een maatschappelijke en educatieve rol speelt. Jongeren die ruzie kregen met elke leerplichtambtenaar leren met Trainerskracht structuur en omgaan met een andere generatie; de studenten leren in de praktijk wat contact met cliënten inhoudt.