Kwaliteitsindicatoren in de zorg zijn doorgeslagen en een uiting van wantrouwen geworden

Op de conferentie Zo werkt goede zorg – Reflecteren op goede oncologische zorg, De lijsten voorbij van 26 november 2015 was de centrale vraag hoe zorgverleners samen met patiënten kunnen reflecteren op de kwaliteit van de kankerzorg en deze verbeteren. Prof. dr. Elsken van der Wall, internist-oncoloog van het UMC Utrecht Cancer Center was dagvoorzitter van de conferentie. In haar verslag op de site van Leven met kanker citeert zij Anne-Marie Dingemans, longarts van het Maastricht UMC+, die vertelde dat… “kwaliteits-indicatoren zijn doorgeslagen en een uiting van wantrouwen geworden. Zeker als ze gebruikt worden om te controleren in plaats van als stimulans om te verbeteren”.

Het inzichtelijk maken van kwaliteit van zorg door middel van indicatoren werd stevig onder de loep genomen tijdens de bijeenkomst met ongeveer 150 deelnemers. “Reflecteren op oncologische zorg MOET. Maar de dokter is geen datamanager. Teamwerk, reflectie en vertrouwen zijn zeker belangrijker dan indicatoren”.

Wim Schellekens, lid Raad van Toezicht van het Diakonessenhuis Utrecht/Zeist, herinnerde eraan waarom de kwaliteitsindicatoren er zijn gekomen: “Wanneer indicatoren gepubliceerd worden, worden die verward met realiteit. Indicatoren zijn aanwijzingen en moeten niet verward worden met realiteit”.
Indicatoren zijn bedoeld als middel om de zorg te verbeteren en niet om zorgverleners hierop af te rekenen.

De menselijke maat in de zorg
Zowel sprekers, als het publiek leken het eens te zijn. Het registreren van kwaliteit van zorg is belangrijk, maar dit moet niet doorslaan. Bovendien moet er oog blijven voor de individuele patiënt, de patiënt als mens. Er moet vertrouwd worden op de intrinsieke motivatie van hulpverleners om eigen handelen steeds te evalueren en te verbeteren.

omslag zo werkt goede zorgOp de conferentie werd het boek Zo werkt goede zorg gepresenteerd. Dit boek is het resultaat van de samenwerking tussen de patiëntenkoepel Leven met kanker en ziekenhuizen in Nederland. Het geeft zorgverleners inzicht hoe zij de zorg kunnen verbeteren samen met de patiënt. Voor het boek zijn meerdere kankerpatiëntenorganisaties en ziekenhuizen geïnterviewd. Zo heeft het Radboud UMC, met inbreng van de Stichting Prostaatkanker een keuzehulp ontwikkeld voor prostaatkankerpatiënten. Vereniging Ouders, Kinderen en Kanker zet zogenaamde ouderondersteuners in om vaders en moeders van zieke kinderen te helpen. Het boek bevat vele inspirerende praktijkvoorbeelden, waarbij zorgverleners goed hebben geluisterd naar de patiënt om de oncologische zorg te verbeteren.

‘Kwaliteitsindicatoren zijn doorgeslagen’, door prof. dr. Elsken van der Wall, Leven met kanker, 27 november 2015: www.kanker.nl (niet meer beschikbaar op site van kanker.nl)

Zo werkt goede zorg – Reflecteren op goede oncologische zorg. De lijsten voorbij, uitgave Leven met kanker, november 2015 : http://docplayer.nl/36839041-Zo-werkt-goede-zorg-reflecteren-op-goede-oncologische-zorg-de-lijsten-voorbij.html

Nieuwsbrief ontvangen?

Wij houden u graag op de hoogte van actuele ontwikkelingen binnen Stichting Beroepseer.  Wilt u onze nieuwsbrief ontvangen? Dan kunt u zich hieronder aanmelden.

Contact

Adres:
Multatulilaan 12
4103 NM Culemborg

Email:
info@beroepseer.nl

© Stichting beroepseer