Skip to main content

De invloed van de zorgmanager op de organisatiecultuur

Kan een organisatiecultuur bepalend zijn voor de kwaliteit van de zorgverlening? Om dat uit te vinden ondervroeg prof. Marie Carney, werkzaam op The School of Nursing van het Royal College of Surgeons of Ireland in Dublin, vijftig medische en verpleegkundige afdelingsmanagers van Ierse ziekenhuizen. Zij waren gekozen uit 850 personen die al eerder hadden meegedaan aan een onderzoek.

De resultaten beschreef zij in het artikel Influence of organizational culture on quality healthcare delivery1).
Carney’s motief om een onderzoek in te stellen werd ingegeven door haar overtuiging dat kijken naar de rol van afdelingshoofden of directeuren net zo cruciaal is als het zorgmanagement cruciaal is voor de strategie en het leveren van kwaliteit in de gezondheidszorg.

De cultuur van een organisatie schijnt complexer te zijn dan voorheen werd aangenomen. Carney onderscheidt een aantal sleutelaspecten van culturele invloeden op de kwaliteit van de zorgverlening, te weten: excellentie, ethische normen, betrokkenheid, professionaliteit, verhouding kosten-kwaliteit, bevordering van kwaliteit en strategisch denken. Zorgmanagers beseffen dat voor het leveren van kwaliteit zij op een professionele, betrokken manier moeten werken waarbij excellentie of uitmuntendheid voorop staat. Maar tegelijkertijd moeten zij in staat zijn om te gaan met de spanningen die er tussen kosten en kwaliteit bestaan. Deze spanningen moeten nader worden onderzocht, om te bepalen of de kwaliteit van zorg daardoor op een negatieve manier wordt beïnvloed.

Carney’s onderzoek is waardevol vanwege het onder de aandacht brengen van een nieuw cultureel gebied waarin het vermogen van zorgmanagers om de organisatiecultuur te beïnvloeden wordt onderkend. Door deze invloed heeft de manager een tamelijk groot aandeel in de kwaliteit van de zorg voor patiënten. Het lijkt ook van belang te zijn de afweging tussen kosten en kwaliteit te beschouwen als een ethisch middel om zorg te verlenen en niet als een conflict tussen kwaliteit en kosten.

1) Influence of organizational culture on quality healthcare delivery, gepubliceerd in International Journal of Health Care Quality Assurance, Volume 24 issue 7, december 2011. Het artikel is – tegen betaling – te downloaden op de site van Emerald: www.emerald.com