Skip to main content

Agenda

Inzendingen voor de Agenda zijn welkom: via Mailformulier of E-mail

Laden Evenementen

« Alle Evenementen

  • Dit evenement is voorbij.

Wijsheid in een regeltijd

20 november 2019 | 13:30 - 17:30

Op woensdag 20 november 2019 vindt de vijfde editie van het jaarlijkse seminar Werken met deugden plaats. Thema is dit jaar wijsheid. Is wijsheid een tegenwicht voor de ondervonden regeldruk van leraren die hun professionele ruimte steeds meer zien ingeperkt? Professionals laten ons zien hoe zij hun wijze beslissingen nemen.

De organisatie van het seminar is in handen van stichting NIVOZ, in samenwerking met Radboud Universiteit en Fontys Hogescholen.

In maart 2019 staakte het hele onderwijs. Met een niet eerder vertoonde eensgezindheid, werd de noodklok geluid in primair, voortgezet én wetenschappelijk onderwijs. Een veelgenoemde reden tot protest is de ervaren regeldruk. Leraren en docenten hebben het gevoel dat hun professionele ruimte sterk wordt ingeperkt. En dat gevoel wordt breder gedragen dan alleen in het onderwijs. In dit seminar richten we ons op het thema ‘wijsheid’, als tegenwicht voor regeldruk.

We hebben het dan over praktische wijsheid, kennis over wat goed is om te doen in een bepaalde situatie. Het is een morele know-how, of tact. Als je de wijsheid in pacht hebt, heb je dan helemaal geen regels nodig? Of hebben wijze mensen eerder een improvisatievermogen waardoor ze weten wanneer wel en wanneer niet van de regels af te wijken? En hoe kan onderwijs helpen leerlingen en studenten wijs te worden, juist in opleidingen die gedomineerd worden door afvinklijstjes, competenties en rubrics?

In dit seminar gaan we te rade bij professionals die ons laten zien hoe ze wijze beslissingen nemen, wat de rol van noties als vertrouwen en intuïtie daarin zijn, en wat daarin belemmerend en bevorderend werkt. Deze inzichten verdiepen we vanuit de ontmoeting van de Aristotelische deugdethiek (praktische wijsheid) met de fenomenologische pedagogiek, zoals bedreven door Max van Manen (pedagogische tact). Tevens is er een keur aan workshops waarin je wijsheid op de proef wordt gesteld.


Sprekers o.a.

  • Wouter Sanderse is als lector verbonden aan het Lectoraat Beroepsethiek van de leraar bij Fontys. Ook is hij universitair docent Educatie aan de Universiteit voor Humanistiek.
  • Tina Rahimy is politiek filosoof en lector Sociaal werk aan de Hogeschool van Rotterdam.


Workshops o.a.

  • Marcel Becker: Tekstlezing Aristoteles over de verstandigheid.
  • Paul van Tongeren: Verbeelding van de verstandigheid in de kunsten.
  • Wouter Pols: Pedagogisch ethos en het ‘stille weten’ van de leraar.


Programma o.a.

Het GIDS-model van praktische wijsheid (Kenniskring beroepsethiek Fontys).

Docent van stichting NIVOZ: Traject Pedagogische tact

Onderzoekspresentatie praktische wijsheid van docenten. Hoe zijn praktisch wijze leraren voor de klas? Wat voor dingen doen zij, zien zij?

Wijsheid of tact: When Aristotle met Van Manen (Paul van Tongeren, Marcel Becker, Wouter Sanderse, Geert Bors, Maartje Janssens). Ronde tafelgesprek over relatie wijsheid in deugdethiek en tact in fenomenologie

 

Lees hier het essay Hoe praktische wijsheid leraren wél kan helpen het goede te doen, door Wouter Sanderse: https://nivoz.nl/

 

Datum en tijd: Woensdag 20 november 2019, van   13.30 – 17.30 uur
Locatie: Landgoed De Horst, De Horst 1, Driebergen
Entree: € 50,-
 

Aanmelden, volledig programma en meer info bij NIVOZ: https://nivoz.nl/

Gegevens

Datum:
20 november 2019
Tijd:
13:30 - 17:30
Evenement Categorie:

Locatie

Driebergen