- Dit evenement is voorbij.
De psychologie van het overtuigen met Robert Cialdini
28 november 2023 | 09:00 - 17:00
Dr. Robert Cialdini verwierf wereldfaam met zijn bestseller Invloed. Hij is oud-hoogleraar psychologie en marketing aan de Arizona State University en de Stanford-universiteit in de VS. Op het gebied van overtuigen en beïnvloeden is Cialdini de meest geciteerde sociaal psycholoog ter wereld. Hij kreeg vooral bekendheid door zijn boek Influence: The psychology of persuasion (1984). Hiervan zijn er meer dan drie miljoen exemplaren verkocht en het is in dertig talen verschenen
Goeroe Tom Peters – auteur van In search of excellence – zegt over Invloed. De geheimen van het overtuigen: “Het beste en best onderbouwde boek over dit onderwerp aller tijden”. Cialdini’s recentste boek is getiteld Pre-suasion.
Cialdini staat met beide benen in de praktijk: via zijn organisatie ‘Influence at Work’ geeft hij trainingen in de ethische toepassing van de beïnvloedingswetenschap in leiderschap, management en sales.
Alle meesterbeïnvloeders samengebracht!
Op dinsdag 28 november 2023 staan de beste beïnvloedingsexperts van Nederland samen op één podium: Jos Burgers, Jan van Setten, Remco Claassen, Pacelle van Goethem, Sharon Kroes, Jitske Kramer en Eva Brouwer. PLUS: dé wereldwijde beïnvloedingsautoriteit: Robert Cialdini.
Klik hier voor het programma.
Datum en tijd: Dinsdag 28 november 2023, van 9.00 – 17.15 uur
Plaats: AFAS Theater, Inspiratielaan 3, Leusden
Entree: € 995,00 (excl. 21% BTW); speciale groepskortingen
Meer info en aanmelden: www.denkproducties.nl/seminars/de-psychologie-van-het-overtuigen#info
Hoe herken je het verschil tussen overtuigen en manipuleren?
Iemand die je manipuleert doet dat uit eigenbelang en is niet open over zijn doeleinden. Het breng jou in een positie waarin je slechter af bent. Cui bono?
Overtuigen lijkt daarop, maar is vaak geen eigenbelang van de overtuiger. Bijvoorbeeld iemand die om je geeft kan je ervan overtuigen niet te roken.
Het verschil zit hem in de intentie. Als de intentie bij de overtuiger hoort, is het manipuleren. Zit de intentie bij de persoon, dan is het overtuigen. https://nl.quora.com/Hoe-herken-je-de-grens-tussen-overtuigen-en-manipuleren
Een voorbeeld van manipulatie
Als de kinderen op weg van school naar huis langs een oud huis kwamen, haalden ze altijd hun stokken langs de balkonreling en genoten van het geluid. De oudere eigenaar, die al lange tijd last had van het lawaai, had een heel goed idee, in plaats van de kinderen uit te schelden.
Hij riep de kinderen naar zich toe: “Kinderen, het geluid dat jullie maken klinkt erg leuk, ik geef jullie een pond per dag als je zo doorgaat.” Dus gaf hij de kinderen een pond per dag.
In de tweede week riep hij de kinderen weer bij zich: “Kinderen, mijn geld is schaars, ik kan jullie maar vijftig pence geven, geen pond.”
Nu waren er drie weken voorbij en de oude man riep de kinderen voor de laatste keer bij zich: “Kinderen, helaas heb ik geen geld meer, dus ik kan jullie niets meer geven.” De kinderen: “Geen geld, geen lawaai” en dus stopten ze met het wrijven van de stokken tegen de balkonreling.
(Auteur onbekend)
Inkijkexemplaar Robert B. Caldini, Invloed: https://www.businezz.nl/media/12/cialdini-6edruk-1e_indd-inkijk.pdf