Skip to main content

Toelichting en commentaar op het nieuwe plan van aanpak ouderenzorg: Waardigheid en trots

ouderenzorgnieuwsbrief maart 2015Waardigheid en trots. Liefdevolle zorg. Voor onze ouderen“, is de titel van het nieuwe plan van aanpak van staatssecretaris Van Rijn van Volksgezondheid (VWS) dat hij naar de Tweede Kamer heeft gestuurd in februari 2015.
Het plan is een reactie op het rapport van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) uit juni 2014, waarin risico´s van kwaliteitstekorten werden gesignaleerd. Het plan van aanpak geeft ook invulling aan een aantal moties ingediend bij het Kamerdebat van november 2014.
Of er extra geld beschikbaar is, wordt dit voorjaar duidelijk. Het plan is tot stand gekomen met inbreng van Patiëntenfederatie NPCF, Landelijke Organisatie Cliëntenraden (LOC), Verpleegkundigen & Verzorgenden Nederland (V&VN), de vereniging van specialisten ouderengeneeskunde/sociaal geriaters Verenso, de brancheorganisatie voor zorgondernemers ActiZ, Branchebelang Thuiszorg Nederland (BTN), Zorgverzekeraars Nederland (ZN), het Zorginstituut, IGZ en het Ministerie van VWS.

Goede zorg voor ouderen in de verpleeghuizen draait in essentie om maximaal behoud van zelfrespect en kwaliteit van leven. Zorg die aansluit bij de wensen en mogelijkheden van de cliënt, met warme betrokkenheid van familie en naasten: waardigheid. Zorg die met plezier wordt geleverd door gemotiveerde verzorgenden, verpleegkundigen en behandelaars. Zorg die voldoet aan hun beroepsstandaard, geleverd in een beschermde woningomgeving, waar sprake is van: (beroeps)trots. Dat zijn de sleutelelementen voor liefdevolle zorg voor onze ouderen.

In het verbeterplan voor de verpleeghuiszorg wordt benadrukt dat er meer moet worden geluisterd naar de wensen van bewoners, die wensen moeten leidend worden. Cliëntenraden moeten beter worden ondersteund, want nu ontbreekt het hen vaak aan kennis om goed te kunnen meebeslissen. Tehuizen moeten ook gaan investeren in betere opleidingen voor het personeel zodat men toegerust is op de steeds ziekere bewoners. En bij slecht functioneren worden verpleeghuisdirecties harder op de vingers getikt door de inspectie of op non-actief gezet. De inspectie zal ook vaker incognito en onaangekondigd de gang van zaken in een huis gaan controleren. De goede verpleeghuizen gaan van de minder goede gescheiden worden.

Wie slecht presteert in de ogen van patiënten en hun familie, krijgt de Inspectie voor de Gezondheidszorg vaker over de vloer. Wie het goed doet, krijgt juist minder controles. De beoordelingen moeten ook online te vinden zijn, zodat meteen duidelijk is wie het goed doet en wie niet. Om stappen in deze richting te kunnen zetten is volgens Van Rijn een andere attitude nodig van alle betrokkenen, bestuurders, inspectie en overheid.

In de ouderenzorgnieuwsbrief Oud & Nieuw van maart 2015 wordt dieper ingegaan op de vijf speerpunten van het plan:

1. Samenwerking tussen cliënt, informele zorg en zorgverlener
2. Basis op orde: veilige zorg
3. Meer ruimte voor en kwaliteit van professionals
4. Kwaliteit staat of valt met bestuurlijk leiderschap
5. Openheid en transparantie

In deze nieuwsbrief staan ook de reacties op het plan van aanpak, van:

– ouderenbond ANBO: “Laat goede verpleeghuizen voortouw nemen”
– ActiZ: “Vraagtekens bij haalbaarheid”
– patientenfederatie NPCF: “De zorg in verpleeghuizen wordt er niet beter van”
– de V&VN: “Leidraad voor samenstelling van teams”
– vakbond FNV: “Plan is geen oplossing”

De nieuwsbrief besteedt ook aandacht aan het persoonsgebonden budget dat een wettelijke grondslag krijgt in de zorgverzekeringswet en aan kwaliteit in de zorg.

Klik hier voor lezen van de ouderenzorgnieuwsbrief Oud & Nieuw, no 2, maart 2014.

Waardigheid en trots Liefdevolle zorg. Voor onze ouderen, Rijksoverheid, 10 februari 2015: https://beroepseer.nl/

schema waardigheid en trots zorg