Reglementen voor tandartsenzorg leiden tot kwaliteitsverlies en fraude

“Daar gaat de bel. Het is nog vroeg. 08.30 uur. De NZa*). ‘Als u niet meewerkt wordt de politie ingeschakeld en kunt u rekenen op een boete tot € 500.000!’ Met 6 man sterk werden alle dossiers en computerbestanden gekopieerd. De collega in kwestie was gecertificeerd. Klachten over de kwaliteit waren er niet”.

Een jaar later, aldus een bericht van Stichting Onafhankelijke Hulpverlening (SOH), krijgt deze collega, een tandarts, “een boete opgelegd van € 110.000. Reden: In twee jaar een verkeerde code voor instructie mondhygiëne gebruikt en de belangrijkste reden waarvoor ze in feite kwamen: Hij behandelde Nederlandse patiënten voor een deel over de grens, opdat hij zijn eigen kwaliteit kon blijven leveren, zeker na de tariefreductie van 30%. Volgens de NZa was dat onrechtmatig en dus onwettig en dus strafbaar.
Deze collega gaat in beroep. En wat doen wij, zijn collegae, onze beroepsorganisaties? De collega is bij ons bekend. U heeft geen idee hoe dit binnen komt”.

De SOH komt op voor de tandarts als individueel ondernemer en staat voor een beter beleid in de mondzorg. Ze vindt dat het beleid in de mondzorg in handen is van bureaucraten en ‘geldmanagers’. Fraude en kwaliteitsverlies zijn daarvan het gevolg. De stichting heeft onlangs een keurmerk gelanceerd dat staat voor kwaliteit en maatwerk. Zorgverlening is een zaak van de patiënt en de behandelaar. Verzekeraars hebben andere belangen.

Kwaliteit gaat achteruit

In een blog op de site van SOH, De kwaliteit van het roer moet beter, wordt beschreven hoe een collega door de NZa wordt aangepakt omdat hij patiënten voor keramische werkstukken heeft laten bijbetalen. Niet door creatief te declareren maar gewoon openlijk. Hij zou anders niet weten hoe hij zijn kwaliteit hoog moet houden.
Dit schrijft zijn tandtechnicus:

“Beste Peter,
Toen jij mij afgelopen week vertelde dat de NZa je er waarschijnlijk van gaat beschuldigen de Wmg**) te hebben overtreden, omdat je in strijd met deze wet een toeslag aan je patiënten zou hebben gevraagd voor het door jou geleverde werk, kon ik het niet laten om hierop langs deze weg te reageren.

Ik zit nu ruim dertig jaar in het vak als tandtechnicus. Sinds 2014 werk ik in Azië in opdracht van Excent bij een collega laboratorium en hier maken ze kronen voor tandartsen over de hele wereld. Omdat ik van tandartsen uit verschillende landen fysieke en digitale afdrukken zie aangeleverd, op basis waarvan we kronen moet maken, heb ik een zeer goed beeld van de kwaliteit van zorg die door deze tandartsen wordt geleverd.

Het werk dat Nederlandse tandartsen bij ons aanleveren, zie ik de laatste jaren sterk achteruit gaan. Het is vaak duidelijk dat er aan preparatie te weinig aandacht wordt geschonken, zo ook de afdrukken. Er laat veel te wensen over. Hierdoor hebben onze producten voor die tandartsen/patiënten niet de kwaliteit die het kan en zou moeten hebben.

Het lijkt erop dat veel Nederlandse tandartsen hun inkomen willen behouden en daardoor sneller en slordiger gaan werken. Met als gevolg een neergaande spiraal in kwaliteit en esthetiek! Dit gaat allemaal ten koste van de patiënt en dat zou een gerespecteerde arts niet moeten willen.

Jij levert naar mijn oordeel daarentegen uitzonderlijke prestaties die zich meten met tandartsen op hoog niveau. Het is volstrekt helder dat de huidige tarieven voor het vervaardigen van jouw kronen tekort schieten. En ik kan mij heel goed voorstellen dat jouw patiënten graag bereid zijn je daarvoor iets extra’s te vergoeden. Ik vrees dat als dat laatste niet (meer) mag, die kleine groep tandartsen waartoe jij behoort, hun praktijk gaan sluiten of buiten Nederland hun diensten gaan aanbieden. De gemiddelde Nederlandse mondzorg is al afgekalfd en nu het topsegment ook nog de kop indrukken, dat kan toch niet de bedoeling van de NZa zijn.
De NZa kan haar toezicht beter richten op de praktijken die benedenmaatse zorg leveren tegen de maximumtarieven en zich daarbij wellicht ook nog schuldig maken aan upcoding”.

Stel dat…

Stel dat u de volgende collega bent, bent u dan blij met een concurrent minder? Of bent u blij wanneer de professie achter u gaat staan? De vraag wordt gesteld door het Keurmerk Onafhankelijke Mondzorg (KOM), een platform en een netwerk voor mondzorgprofessionals dat staat voor een transparant beleid gericht op kwaliteit in de Nederlandse mondzorg en dat verschillende diensten aanbiedt voor professionele ondersteuning.
Het KOM staat achter een beleid dat praktijken zoals hierboven beschreven onmogelijk maakt en is van plan zich met anderen te verenigen tegen de terreur van de bureaucratie.

Noten
*) NZa – Nederlandse Zorgautoriteit
**) Wmg – Wet marktordening gezondheidszorg

Bijeenkomst Hoogtijd om door te bijten
Op zaterdag 18 juni 2016 vindt er een landelijke bijeenkomst voor professionals in de Nederlandse mondzorg plaats: Hoogtijd om door te bijten, in het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum. Meer info daarover bij SOH.
Stichting Onafhankelijke Hulpverlening (SOH): http://sohnederland.nl
Keurmerk Onafhankelijke Mondzorg (KOM): http://komnederland.nl

Nieuwsbrief ontvangen?

Wij houden u graag op de hoogte van actuele ontwikkelingen binnen Stichting Beroepseer.  Wilt u onze nieuwsbrief ontvangen? Dan kunt u zich hieronder aanmelden.

Contact

Adres:
Multatulilaan 12
4103 NM Culemborg

Email:
info@beroepseer.nl

© Stichting beroepseer