Vakbond Leraren in Actie start actie ‘Niet mijn register’ en stuurt open brief aan Tweede Kamer

Op 1 augustus 2017 is de wet Beroep Leraar en Lerarenregister in werking getreden. Deze wet bepaalt dat leraren vanaf 1 augustus 2018 scholingsactiviteiten moeten bijhouden in het lerarenregister. Al eerder kwam Leraren in Actie (LIA), vakbond voor leraren en door leraren in het primair en het voorgezet onderwijs, in actie tegen dit register. De petitie www.stopditlerarenregister.nl  is bijna 30.000 keer ondertekend. Dit overtuigde de Eerste Kamer niet om tegen de invoering van het register te stemmen. In hoeverre draagvlak bestaat onder leraren is echter nooit onderzocht.

Voor LIA is het onacceptabel dat op een dergelijke wijze iets vóór de werkvloer wordt besloten, in plaats van mét de werkvloer. Dit register is geen register ‘van, voor en door’ de leraar. Niet leren, maar registreren staat centraal.

LIA roept leraren daarom op om dit register te negeren en geen activiteiten in te voeren.
LIA is tegen dit register, maar vindt een lerarenregister dat wordt georganiseerd door de beroepsgroep zelf het onderzoeken waard.

Tot 2027 heeft het geen juridische consequenties om niets te registreren. Daarom blijven we, aldus LIA, “ons (zoals wij al deden) professionaliseren, maar willen wij dit register negeren en de komende acht jaar geen activiteiten invoeren”.

Meerdere leraren uit verschillende onderwijssectoren hebben aangegeven achter deze actie te staan en hebben de open brief, verstuurd op maandag 28 augustus 2017 aan de Tweede Kamer, mede ondertekend.

Ga voor ondertekenen naar Niet mijn register: https://nietmijnregister.nl/

Meer info over Leraren in Actie: www.lerareninactie.nl

Open brief aan de OCW-commissie van de Tweede Kamer: https://nietmijnregister.nl/brief/

niet mijn register