Essentiële behoeften van leraren: de Top Tien

Om het lerarentekort op te heffen is het nodig het beroep van leraar aantrekkelijker te maken. Hoe? Laura Batstra en haar werkgroep Druk & Dwars vroegen het in juni 2022 aan leraren (PO, VO, regulier, speciaal). De vraag was wat zij nodig hebben om hun werk goed te kunnen doen, om goed les te kunnen geven. Batstra is hoogleraar orthopedagogiek aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Er kwamen tot eind juni 2022 totaal 160 reacties binnen. Elke reactie bevatte gemiddeld vijf essentiële behoeften. Daaruit is een Top Tien samengesteld die er als volgt uitziet:

De Top Tien

1. Tijd
Met stip op nummer 1. Leerkrachten hebben onvoldoende tijd om hun lessen goed te kunnen voorbereiden, om te reflecteren en te sparren met collega’s en met ouders, om leerlingen te observeren en individuele aandacht te geven. En om te professionaliseren.

2. Kleinere klassen
De behoefte aan meer tijd wordt op de voet gevolgd door de behoefte aan kleinere klassen: “.. zodat ik alle leerlingen iedere dag ZIE.”

3. Meer handen in de klas
Soms noemen respondenten kleinere groepen of meer handen in de klas, het gaat dan dus vooral om het aantal leerlingen per leerkracht: “In de kinderopvang is het 1 op 8, op de basisschool is het gemiddeld 1 op 24”.

4. Autonomie en steun
“In 1 woord: wij hebben autonomie nodig. Als men van bovenaf de controle kan loslaten, dan zal dat doorwerken tot in de klas.”

5. Een ruim en goed lokaal
Leraren hebben behoefte aan een schoon (“De schoonmaker heeft te weinig werktijd”), eigen (“Mijn lokaal wordt na mijn werkdag een BSO ruimte”), goed geventileerd, prettig ingericht en vooral ruim lokaal.

6. Beweging!
Je kunnen bewegen gedurende een schooldag is een sterke behoefte van leerkrachten: “De leerlingen zitten te lang stil en er even uit lijkt mij een goede move!”

7. (Budget voor) Materialen
Nodig om leerlingen goed les te kunnen geven: een goed werkend digibord, bouw- en constructiematerialen, muziekinstrumenten, boeken en prentenboeken, rekenmaterialen, alle materialen die bij een bepaalde methode horen.

8. Kennis en scholing
Tijd en geld voor scholing en nascholing. Leerkrachten willen vooral graag meer weten en leren over klassenmanagement, gezag houden en omgaan met leer- en gedragsproblemen.

9. Terug naar de basis
Er is behoefte aan een terugkeer naar het primaire proces, met focus op kennisoverdracht van hoofdvakken en het aanleren van gewenst gedrag: “Wij willen gewoon lesgeven en zorgen voor de kinderen”.

10. Gehoord worden
Leerkrachten willen gehoord worden. Ze hebben het nodig dat bestuurders en leidinggevenden hen serieus nemen, maar dit lijkt nog te weinig te gebeuren.

Volgende enquête

Aan het slot van de lijst oppert Batstra het idee voor een volgende enquête, gericht op de vraag: “Wat hebben bestuurders in het onderwijs nodig om goed te kunnen luisteren naar hun leerkrachten?”.

Voor verder lezen, ga naar: Teacher Needs: een top 10, Laura Batstra, Druk en Dwars, 15 juli 2022: https://drukendwars.nl/teacher-needs-een-top-10/

Video op #11 Teachers with special needs – Laura Batstra, Kenniscommunity Nationaal Programma Onderwijs: https://kennis.nponderwijs.nl/laura_batstra/

Facebook Live met de onderwijsministers Robbert Dijkgraaf en Dennis Wiersma over het lerarentekort, 15 juli 2022: https://www.facebook.com/MinisterieOCW/videos/777634246703263

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief ontvangen?

Wij houden u graag op de hoogte van actuele ontwikkelingen binnen Stichting Beroepseer.  Wilt u onze nieuwsbrief ontvangen? Dan kunt u zich hieronder aanmelden.

Contact

Adres:
Multatulilaan 12
4103 NM Culemborg

Email:
info@beroepseer.nl

© Stichting beroepseer