Brits onderzoek onder leraren: Bijna helft startende leraren overweegt binnen tien jaar onderwijs te verlaten

Onderzoek onder 1200 leraren in Engeland

Een nieuw onderzoek in Groot-Brittannië laat zien dat bijna de helft van de leraren overweegt binnen tien jaar hun beroep vaarwel te zeggen. De belangrijkste oorzaken zijn werkdruk en een betere balans tussen werk en vrije tijd. Het onderzoek is gepubliceerd in de British Journal of Educational Studies.
Aan het onderzoek hebben 1200 leraren meegedaan. Het betreft vooral de aard van de werkdruk, niet de hoeveelheid werk. Doorslaggevend om het onderwijs te verlaten blijken het rekenschap moeten afleggen en prestatiedruk

Tussen de 40 en 50 procent van de respondenten heeft het onderwijs al verlaten, of gaan dat doen binnen tien jaar, gerekend vanaf het begin van de lerarenopleiding.
Daarnaast blijkt evenwel dat de meerderheid van de respondenten – 75 procent – kiest voor het leraarschap voor de lange termijn. Degenen die leraar willen worden, blijken zeer betrokken en toegewijd. Maar, de mate waarin ze dat zijn, is in zeer korte tijd gedaald.

Een verschil maken

Aan afgestudeerden van het UCL Institute of Education (IOE) in Londen is gevraagd wat hun oorspronkelijke motivatie was om leraar te worden en waarom ze hun beroep hadden opgegeven, of van plan waren dat te doen in de toekomst. Belangrijke motieven om te gaan lesgeven waren ‘een verschil maken’ (69%), werken met jonge mensen (64%) en liefde voor het vak (50%). Maar, zodra zij begonnen met werken, bekoelde hun enthousiasme voor het vak door de dagelijkse realiteit op school.

Degenen die het onderwijs hadden verlaten, noemden als reden: een betere balans werk-vrije tijd (75%), werkdruk (71%) en een op doelen gerichte cultuur (57%). Hoewel de respondenten beweerden dat ze zich bewust waren van de uitdagingen en de werkdruk voordat ze begonnen met lesgeven, bleek de realiteit zwaarder te zijn dan verwacht. Hun werk ging steeds meer in de richting van toetsen, examens, beoordelen van vorderingen en voorbereiding op een beoordelingsgesprek of een inspectie. Dat alles in plaats van de meer persoonlijke en creatieve kanten van het leraarschap.

Het probleem zit ’m in de onderwijscultuur

“Het is niet zo dat ze zich niet bewust waren van een veeleisend beroep. Maar, ze voelen dat de aan hun gestelde eisen hun aanpassingsvermogen overstijgen”, aldus de auteurs van het rapport: “De vraag rijst wat er gedaan kan worden om deze trend een halt toe te roepen.
De regering laat in een reactie weten dat het onderwijs verbeterd zal worden door verlaging van de werkdruk. Daarvoor is nodig dat overbodige taken geschrapt worden en de lonen worden verhoogd. Dat zou kunnen helpen. Maar, uit ons onderzoek blijkt duidelijk dat werkdruk de voornaamste boosdoener is en dat een deel van het probleem gelegen is in de onderwijscultuur: het constant onder toezicht staan, de noodzaak om te presteren en het hyper-kritische management. Verlaging van de werkdruk zal niet van invloed zijn op deze cultuur”.

Jane Perryman, Graham Calvert: What motivates people to teach and why do they leave? Accountability, performativity and teacher retention. British Journal of Educational Studies, 2019; 1 DOI: 10.1080/00071005.2019.1589417: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00071005.2019.1589417

Almost half of new teachers consider leaving within 10 years, according to new study, Taylor & Francis Group, Science Daily, 2 april 2019: www.sciencedaily.com

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief ontvangen?

Wij houden u graag op de hoogte van actuele ontwikkelingen binnen Stichting Beroepseer.  Wilt u onze nieuwsbrief ontvangen? Dan kunt u zich hieronder aanmelden.

Contact

Adres:
Multatulilaan 12
4103 NM Culemborg

Email:
info@beroepseer.nl

© Stichting beroepseer